پرده کتان و کاربرد آن
نوشته شده توسط : atiemoeini

معرفی پارچه کتان

پرده کتان که به پرده لینن هم مشهور است، یکی از پرطرفدارترین آیتم های دکوراسیون داخلی محسوب می شود. دلیل محبوبیت این پرده دوام، قابلیت چاپ طرح، زیبایی و دوخت آن به سبک های مختلف است. قیمت پایین این پرده یکی دیگر از دلایل استفاده از آن است. کتان یکی از پارچه هایی است که بیشترین میزان استفاده را بین افراد دارد. شباهتی که در پارچه کتان و لینن است سبب می شود که افراد به اشتباه فکر کنند هر دو یکی است، اما در واقع این دو با هم متفاوتند.

پارچه کتان از الیاف گیاه پنبه تولید می شود و در ساخت آن از هیچ ماده غیر طبیعی استفاده نمی شود. اما پارچه لینن از الیاف گیاهی به نام فلکس که به فارسی کتان نامیده می شود تولید می شود. یعنی زمانی که می گوییم پارچه ای از جنس کتان، یعنی پارچه ای که با گیاه کتان بافته می شود که همان لینن است، اما وقتی می گوییم پارچه کتان، منظور همان پارچه ای است که از پنبه تولید می شود. مانند: پارچه کرباس، چیت، چلوار و … .

مراحل تولید پارچه کتان:

اولین مرحله پس از برداشت پنبه، جدا کردن برگ های گیاه از الیاف پنبه است. سپس توسط ماشین مواد آلوده را از کتان پاک کرده و آن را به شکل توپ درمی آورند. مرحله بعدی جداسازی دانه های پنبه و ارسال پنبه خام به کارخانه های نساجی پارچه است. پنبه در کارخانه به شکل رشته های نخ درآمده و پس از آن رشته ها به هم تابیده و به نخ تبدیل می شوند که مقاومت بیشتری نیز دارد.

حال به وسیله رنگ های شیمیایی و طبیعی نخ ها را رنگ کرده و برای دوخت آماده می کنند. در مرحله آخر نخ های رنگ شده به شکل های مختلف دوخته شده و انواع پارچه های کتان تولید می شود. از پارچه کتان هم در تولید لباس و هم برای تهیه پرده استفاده می کنند.

 

ویژگی پارچه کتان:

کتان که یکی از ظریف ترین و زیباترین پارچه ها است، در دوخت پرده، انواع لباس، رومیزی و … استفاده می شود. این پارچه ویژگی های بسیاری دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

 

1 بسیار نرم است و با شستشوی بیشتر لطیف تر می شود.

2 از فیبر بسیار مقاوم بافته می شود.

3 دارای استحکام زیادی است.

4 به دلیل استفاده از الیاف طبیعی هیچگونه حساسیتی ایجاد نمی کنند.

5 قدرت رنگ پذیری بالایی دارند و به آسانی رنگ های غلیظ را جذب می کنند.

6 دارای ظاهر لوکس و گران قیمتی است.

7 هوا به راحتی از آن عبور کرده و به همین دلیل استفاده از آن حس احساس خوبی به وجود می آورد.

کاربرد پرده کتان

از این پرده در فضاهای مختلف خانه می توان استفاده کرد. به دلیل ظاهر لوکس و گران قیمتی که دارد می توان از آن در سالن پذیرایی استفاده کرد. خیلی وقت ها در اتاق خواب و آشپزخانه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل اینکه می توان از پارچه کتان در تهیه رومیزی و روکش صندلی استفاده کرد به راحتی با پرده آشپزخانه ست می شود.

برای خرید انواع پرده کتان میتوانید به پرده سرا مصطفی عامری نیز مراجعه کنید.





:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: